Krew i z³oto
Napisa³: Jakub Gowin   
10.05.2007.

DBA - II/11 - Gallic - 400BC - 50BC 

Image"...ludzie dzicy, o grubiañskich obyczajach, zarówno swym ogromnym wzrostem, jak i wielkim orê¿em wzbudzali pod ka¿dym wzglêdem taki postrach, ¿e mo¿na by³o s±dziæ, i¿ istnieli tylko po to, aby nie¶æ zag³adê rodzajowi ludzkiemu i zgubê miastom. W odleg³ych czasach wyruszyli w ogromnej masie z krañców ¶wiata i znad Oceanu, który wszystko oblewa, zniszczyli kraje napotkane po drodze i za³o¿yli siedziby pomiêdzy Alpami a Padem; lecz nawet z tych ziem byli niezadowoleni i w³óczyli siê po Italii."

(Florus, ks. I, 7)

„Galia (³ac. Gallia) - kraina historyczna w Europie Zachodniej, obecnie tereny Francji, Belgii i pó³nocnych W³och, zamieszkana przez plemiona celtyckie. Termin ten, wprowadzony przez Rzymian, do czasu podboju przez Juliusza Cezara w latach 58 - 51 p.n.e. nie mia³ pokrycia w rzeczywistej organizacji pañstwowej czy miêdzyplemiennej. Istnia³y tylko pewne lu¼ne podobieñstwa kulturowe i niezbyt intensywne zwi±zki ekonomiczne miêdzy poszczególnymi plemionami.”

Galowie budz± w nas sympatyczne skojarzenia. Pierwsze, co przychodzi na my¶l to weso³a opowiastka o Asteriksie i Obeliksie. To by³ jeden z powodów, ¿e wybra³em bez wahania t± w³a¶nie armiê, a nie inn±.

ImageJednak poczciwy ¶wiat Galów z komiksów niewiele mia³ z rzeczywisto¶ci± wspólnego. Byli to dzicy i brutalni barbarzyñcy. Hordy wojów szar¿uj±cych na swych wrogów ze straszliwym rykiem i budz±cym grozê wizerunkiem. Nadzy, wysmarowani wapnem na ciele i w³osach, bez strachu i z szaleñstwem w oczach berserkerzy. Nie by³o tu regularnych wyæwiczonych regimentów jak w armii rzymskiej. Bez umundurowania, ubrani ka¿dy po swojemu, z przeró¿nym czêsto zdobycznym uzbrojeniem ruszali do boju i byli straszliwymi wrogami.

Z moj± armi± odbieg³em trochê od historycznej rzeczywisto¶ci. Postanowi³em j± trochê uporz±dkowaæ, wiêc nada³em jej jednolit± kolorystykê. Zdawa³em sobie sprawê z nieprawdziwo¶ci tego co robiê i pope³ni³em t± zbrodniê z premedytacj±. Co¶ w tym jest, ¿e lubiê postêpowaæ na przekór i ³amaæ pewne konwenanse.

Moi Galowie otrzymali kolorystykê czerwono – zielon±. Jako¶ lubiê te kolory i nie po raz pierwszy stosujê je w malowaniu. Kombinacja koloru ciep³ego z zimnym tworzy pewn± równowagê i nie przewa¿a szali na ¿adn± ze stron. Aby nie by³o zbyt nudno, zró¿nicowa³em poszczególne czê¶ci garderoby, zamieniaj±c wymienione wy¿ej kolory. Wszystkie tarcze pomalowa³em na zielono, dodaj±c z³ote zdobienia. Wyj±tkiem s± tarcze jednego oddzia³u konnicy, gdzie g³ównym kolorem jest czerwieñ. Ponadto w przypadku konnicy, je¶li siê jej bli¿ej przyjrzeæ, mo¿na dopatrzyæ siê te¿ pewnej zasady. Wszystkie inne, drobne zdobienia tak¿e zosta³y poz³ocone, a dla wyró¿nienia niektórych elementów armii, jako grupy dowodzenia, wprowadzi³em w uzbrojeniu zamiast stali kolor z³oty.

Teraz troszkê technicznie: wojacy pomalowani zostali g³ownie moj± ulubion± metod± suchego pêdzla. My¶lê, ¿e efekt w ten sposób uzyskany jest tu ca³kiem przyzwoity i nie zmieni³bym w przysz³o¶ci tego stylu. Podstawki powsta³y w bardzo prosty sposób, przy u¿yciu nadmorskiego piachu oraz trawki statycznej. Wszystkie zosta³y utrzymane w tym schemacie i kolorystyce, zespalaj±c modele w armii w jedn± ca³o¶æ.

Mam nadziejê, ¿e ogólnie sprawia pozytywne wra¿enie i siê Wam spodoba.

Bibliografia

Image

Image

Image

Image

Image

Komentarze
Dodany przez rrober w dniu - 05.09.2007.
To s± rydwany ze starego zestawy Airfixa (wznowionego przez HaT-a) - zreszt± ¶rednio zgodne z orgina³ami (a raczej szcz±tkami orgina³ów wykopywanymi przez archeologów) - HaT zapowiedzia³ poprawion± wersjê rydwanów celtyckich: 
http://www.hat.com/Curr2/Bx8139GChar.html
do MiSiA
Dodany przez tsar w dniu - 25.05.2007.
Pyta³e¶:"Te rydwany nie s± w takim razie plastikowe?" 
 
Jak najbardziej s± plastikowe.
Dodany przez brodaty_brutal w dniu - 12.05.2007.
£adni Gallowie, ³adni! :) 
Fajnie wyszlo polaczenie czerwieni zieleni i bardzo ladne zloto.
Dodany przez Robson w dniu - 11.05.2007.
LCH: pro: Maj± wieksz± podstawkê - wiecej miejsca do modelowania :D ;)
LCh vs Cv
Dodany przez MiSiO w dniu - 11.05.2007.
Racja. Wielko¶æ podstawek bra³em pod uwagê. To, ¿e statsy maj± takie same te¿. Zapomnia³em jednak o tym, ¿e mog± inaczej dzia³aæ na wrogie elementy. [po zerkniêciu do zasad] Chyba jednak ró¿ni± siê tylko wielko¶ci± podstawek. Pytanie jak wielka to ró¿nica w praktyce. tzw. pros&cons Cv i LCh. [mam nadziejê, ¿e nie robiê off-top'u].
Dodany przez szeperd w dniu - 11.05.2007.
armia ¶wietna - nie muszê nic wiêcej dodawaæ. uwa¿aj na warbandy Rob - potrafi± brzydko uk³uæ nasze blady. 
Wpis na pocz±tku to oczywi¶cie rzymska propaganda (i nie ma w niej nic z³eg :)) - Galowie w okresie podboju przez Cezara w praktyce wcale nie byli zacofani cywilizacyjnie.  
Zgadzam siê - trzeba wyegzekwowaæ od Gobosa odpowiedni± nale¿no¶æ za ostatni±, samowoln± wyczieczka do Naszego Miasta. Gobos! Bileciki do kontroli!!!
Dodany przez Robson w dniu - 11.05.2007.
"Jaka jest praktyczna ró¿nica miêdzy rydwanami a Cv?" 
 
Chyba wielko¶æ podstawki... i zobacz kiedy s± niszczeni i kogo niszcz±... bo to jest wa¿ne. 
 
Armia wypa¶nia... juz sie nie mogê doczekaæ pierwszej bitwy z nemezis mojej armii na nastepnym MU... :) Kto¶ musi nauczyc galów ze wycieczki do Rzymu kosztuj±... i wymagaj± troche kultury...:P
Dodany przez MiSiO w dniu - 11.05.2007.
Racja. Nie zwróci³em uwagi. :/ Jednak w³a¶nie z powodu mo¿liwo¶ci grania z 2 czê¶ci± antycznego ¶wiata jest to pomys³ ciekawy.
Galatowie to dopiero s± wojowie
Dodany przez Pablo w dniu - 11.05.2007.
Galatowie to armia niezwykle przydatna zw³aszcza przy odwzorowaniu bitew z okresu helenistycznego.  
 
Niestety w ich sk³ad wchodz± g³ównie jednostki 4Wb które ró¿ni± siê od 3Wb nie tylko ilo¶ci± figurek na podstawce ale i wielko¶ci± samej podstawki (taka sama jak dla 4Bd). 
 
...aha, Galowie oczywi¶cie super. 
Dodany przez MiSiO w dniu - 11.05.2007.
Te rydwany nie s± w takim razie plastikowe? 
 
My¶la³e¶ mo¿e o zrobieniu 1-2 elementów aby mieæ równie¿ armiê Gallatów? :D Jak patrzê na sk³ad tych armii to chyba jedyn± ró¿nic± jest rydwan z kosami. No i pó¼niej 2 elementy Bd, a znacznie poszerza siê liczba przeciwników. 
 
Bardzo klimatycznie wygl±daj± warbandy. Taka dzika horda. 
 
No i pytanie bardziej zwi±zane z sama gr±. Jaka jest praktyczna ró¿nica miêdzy rydwanami a Cv?
Dodany przez tsar w dniu - 11.05.2007.
A dok³adnie wszystko dziêki Jarkowi, którego znacie z naszej strony, który w³a¶nie wyci±gn±³ je gdzie¶ ze swoich zapasów :).
Dziêki
Dodany przez gobos w dniu - 11.05.2007.
Rydwany uda³o mi siê zdobyæ dziêki Tsarowi, i tutaj dla Niego podziêkowania. S± to modele "kupne", tylko jakie¶ bardzo stare przele¿a³y u znajomego S³awka na strychu. Zosta³y wygrzebane i sta³em siê ich szczê¶liwym posiadaczem :) Jeszcze raz dziêki.
Bardzo
Dodany przez MiSiO w dniu - 10.05.2007.
³adnia armia. Powiedz mi jak zrobi³e¶ rydwany?! Gratulujê ca³o¶ci.

Tylko zarejestrowani u¿ytkownicy mog± pisaæ komentarze.
Zaloguj siê. Je¶li nie masz konta, za³ó¿ je sobie.

Powered by AkoComment 2.01 PL+
Polska adaptacja - © Copyright 2006 by Zwiastun

 
« poprzedni artyku³   nastêpny artyku³ »
© 2010 Bitewny Zgie³k
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

WIE¦CI
Co nowego...
Zgie³k donosi
Przegl±d sieci
Z naszego podwórka
FANTASTYCZNIE
Sprawozdania
Raporty bitewne
Nasze armie
Recenzje
Rozmaito¶ci
Starcie Tytanów
HISTORYCZNIE
Akta gracza
Raporty bitewne
Nasze armie
Recenzje
Biblioteczka
Z kart Historii
BLOGI
Alea iacta est
Bitewny Hoczpocz
Mazy Tormentu
Okiem Cezara
Okiem Lajkonika
Szeperdowe Siedliszcze
Wie¶ci z g³êbokiego Lasu
Zmagania z Chaosem
OKOLICE
Gdzie siê bawiæ
Imprezy
Modelarstwo
Planszówki
DODATKI
Kontakt
Linki
Redakcja
Wyszukiwarka
W jedym worku
Formularz Logowania